Det bästa helt enkelt

I Sverige så brukar jag kännetecknas som "hon indiern" eller "halv indiern" och jag tycker själv att jag beter mig lite som en indier eller snarare min mamma. För några år sedan kallade jag mig själv svensk för att jag är född här, pratar svenska och har en svensk pappa, men attans vilka protester det blev. Mina svenska kompisar skrattade mig i ansiktet och berättade för mig att så var inte fallet. Jag blev förkrossad, vart fasen kom jag ifrån då? Då jag började umgås med andra invandrare och andra generationens invandrare så skrattade även de åt mig och bestämde att jag var indier. Men sanningen var den att förutom min mamma så fanns det inget indiskt alls med mig, alla mina vänner var svenska och jag hade knappt varit här. Länge länge funderade jag på om jag var svensk eller indisk, svensk eller indisk..?
Men vet ni vad, fuck you! Jag fick det bästa från båda sidorna och jag tänker aldrig välja.

Kommer aldrig förstå mig på indier till 100% och jag får inte vara svensk, så jag är Jennifer Halv Indiern.
Här får jag iaf vara svensk och det är väll för tur. Folk har ett helt annat tankesätt här och ibland vet jag inte om jag gillar det. Indier har många fina egenskaper som man måste ha för att kunna överleva tillsammans i ett överbefolkat land utan att ta dö på varandra. Människor är överdrivet omtänksamma, kärleksfulla och generösa här. Skulle man bli rånad på en vanlig gata skulle tjuven inte hinna långt innan folk hade slagit ner honom och burit med honom till polisstationen. I Sverige har vi det så bra att man egentligen aldrig behöver dela med sig eller ta hand om varandra på samma sätt. Skulle någon få punktering på bilen skulle det snabbt bli hela gatans problem och saken skulle snart vara löst men på Sthlm station finns det inte en människa som skulle erbjuda en tjej lite hjälp med att få upp tre tunga väskor för en trappa, jag vet.
Trots det så kommer jag aldrig bli någon riktig indier. Indier kommer för evigt att vara ett mysterium för mig.
Jag stannar någonstans mitt i mellan, lugnare än en indier och hetare än en svensk. yeah.



  
Det här är Sureka. Hon är 18 år och gravid i sjunde månaden, hon gick då enligt tradition till en fotograf för att ta de här bilderna. Fick aldrig någon förklaring på varför de är en tradition men jag tyckte bilderna var lustiga. Deras teknologi är inte så dålig men för dem är den fortfarande häftig.


Kommentarer
Postat av: Pappa

Detta måste du ha skrivit efter du har varit på en Indisk pub och tagit lite för mycket???DU ÄR LIKA MYCKET SVENSK SOM JAG ÄR!!!!

2008-12-23 @ 22:49:59
Postat av: eugenia

Jennifer, du MÅSTE ta en sån bild du med =)!

2008-12-23 @ 23:51:05
Postat av: Johanna

Jennifer, jag tror att det var S.o.S som skrattade dig i ansiktet och jag ber om ursäkt om det gett dig men för livet. Hursomhaver så är du DU! och det är det som är viktigast. Sen spelar inte hudfärg eller diverse åsikter/kultur någon roll. Man behöver inte sätta allt på jorden i olika fack och organisera efter det :)

2009-01-04 @ 13:37:57
URL: http://enblondflicka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0